جشنواره فرهنگی حکیم نظامی تفرشی(گنجوی) در تفرش برگزار می‌شود

پایگاه خبری تفرش:

معاون فرماندار شهرستان تفرش از برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری حکیم نظامی تفرشی در این شهرستان از 12 بهمن‌ماه به مدت 10 روز خبر داد.

خبرگزاری فارس: جشنواره فرهنگی حکیم نظامی تفرشی(گنجوی) در تفرش برگزار می‌شود

به گزارش  پایگاه خبری تفرش به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، سعید مویدی بعد از ظهر امروز در جلسه اعضای ستاد برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: ایجاد بسترهای مناسب به منظور رشد و شکوفایی دانش‌آموزان، هنرمندان و نخبگان این شهرستان موجب کسب افتخارات متعددی برای مردم این شهرستان شده و خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری حکیم نظامی در دهه فجر، افزود: این جشنواره با هدف معرفی یکی از مفاخر برجسته شهرستان تفرش و شناساندن این چهره ماندگار برگزار می‌شود.

معاون فرماندار تفرش خاطرنشان کرد: این جشنواره با قابلیت برگزاری در شهری که سرآمد چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی و هنری در استان مرکزی است، می‌تواند تجربه‌ای برای برگزاری این جشنواره در سطح کشور باشد تا نام این بزرگمرد برای همیشه به عنوان مرد فرهنگ ایران ثبت شود.

مویدی بیان داشت: پروفسور سید محمود حسابی (پدر علم فیزیک ایران) دکتر پارسا ( پدر علم گیاه شناسی ایران)، توران میرهادی (اولین دندان‌پزشک ایران)، شیخ طبرسی (دانشمند بزرگ ایرانی) ابوالقاسم سحاب (پدر جغرافیای ایران)، حکیم نظامی تفرشی. حسینعلی نکیسا (استاد آواز و موسیقی ایران)، فتحعلی واشقانی (استاد خوشنویس ایران) و... متولد تفرش هستند و از مشاهیر نامی ایران و جهان به شمار می‌روند.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهرستان تفرش نیز شناسایی و معرفی هنرمندان شهرستان در راستای تعالی و رشد فضای فرهنگی را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: برگزاری این جشنواره در کنار تشویق هنرمندان بومی موجب تشویق کودکان و نونهالان و هدایت آنان به سمت فعالیت‌های مفید خواهد شد.

رضا تفرشی تصریح کرد: این جشنواره به همت انجمن هنرهای تجسمی و در رشته‌های طراحی، نقاشی، نگارگری،گرافیک، عکاسی، مجسمه سازی، تئاتر، موسیقی، صنایع دستی، سرود  و شعر  برگزار می‌شود.

به گفته وی؛ این جشنواره از 12 بهمن‌ماه به مدت 10 روز در فرهنگسرای پروفسور حسابی تفرش با حضور هنرمندان و اساتید رشته‌های هنری و با مشارکت  اداراتی چون تبلیغات اسلامی، شورا و شهرداری تفرش، دانشگاه تفرش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش، صنعت و معدن و تجارت،کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آب و فاضلاب شهری و کتابخانه عمومی شهرستان تفرش برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است که از زندگانی حکیم نظامی اطلاعات دقیقی در دست نیست و فقط آنچه مسلم است در شهر گنجه می‌زیسته و در آنجا فوت شده است.

درباره زادگاه پدری وی آنچه در تذکره‌ها و اشعار خود وی بیان شده و قابل مشاهده است زادگاه او روستای «تا» از توابع شهرستان تفرش است.

این شاعر بزرگ در اشعار خود اینچنین سروده است؛ به تفرش دهی هست «تا» نام او/ نظامی از آنجا شده نامجو.

همچنین شیخ بهائی در اشعارش به این انتساب اینگونه اشاره می‌کند؛ ز اهل تفرش است آن گوهر پاک/ ولی در گنجه چون گنج است در خاک

مهم‌ترین آثار حکیم نظامی تفرشی(گنجوی) پنج مثنوی مشهور به پنج گنج است که شامل مخزن‌الأسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر یا هفت گنبد یا بهرام‌نامه و اسکندر نامه که شامل شرف‌نامه و اقبالنامه است و بنا به استناد شعری که با عنوان ستایش ممدوح در اقبالنامه آمده است وی از خاک پاک تفرش برخاسته است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 18:20 | نویسنده : میثم اله وردی |